tirsdag 4. september 2012

Gud hjelpe meg ...

Jeg har fått meg personlig trener!

På søndag fortalte ei venninne om et forskningsprosjekt på Norges idrettshøyskole, om endringer i muskelstyrke og kroppssammensetning ved trening. På mandag sendte jeg en e-post til hun som leder prosjektet, og i dag var jeg innom for å ta første test.

Jeg følte meg ikke helt høy i hatten der jeg gikk blant Norges sunneste ungdommer, men jeg kan ikke tenke sånn, jeg må bare tenke på hva jeg gjør for meg selv :)

Etter å ha spurt litt for å finne fram i jungelen som er NIHs ganger, funnet garderoben, skiftet og kommet meg til treningssalen, var jeg allerede rimelig varm (stresset fordi banen var forsinket): Etter et par minutter oppvarming på tredemølla skulle jeg ta knebøy med vektstang. Det er skummelt tungt, altså! Det ble 10 + 6 + 3 repetisjoner med stadig tyngre vekter, og deretter så mange jeg klarte med 70 prosent av maksvekten.

Deretter ble det samme prosedyre med benkpress. Tror det ble 50 kg på knebøy og 40 kilo på benkpress.

Etterpå ble jeg tatt med inn i et annet rom, hvor jeg lå på en benk og ble spent fast (!) slik at de kunne måle litt vinkler på knær og sånt. Ble spent fast rundt magen, rundt ene låret og under kneet, med kneet dratt mot meg :p Følte meg som i en kokong!

Til slutt svarte jeg på spørsmål om meg selv og om helsen, fikk informasjon om studien og ble tildelt en gruppe. Dette var helt tilfeldig, og jeg kunne havne på BodyPump (saltrening med vekter), personlig trener, egentrening med tilpasset opplegg eller kontrollgruppe. Jeg var redd for å havne i kontrollgruppa siden jeg var bestemt på å begynne å trene igjen etter noen måneders latskap. Hadde håpet på PT, eller eventuelt egentrening, så jeg er veldig fornøyd :) Venninna mi får også personlig trener, så nå blir det spennende å se om vi kommer i bedre form ;)

4 kommentarer:

Anita sa...

Oj, så spennende, her må du holde oss oppdatert :) Hvor lenge skal prosjektet pågå?

Silje sa...

Det blir 12 uker med 2-4 økter i uka (de ønsker minst 3 økter i uka i snitt). De skal også holde kurs om trening og kosthold, og så skulle det være en form for oppfølging etter at treningsopplegget er over.

Skal holde dere oppdatert :)

Anita sa...

Kjempespennende :) Tror nok et treningsopplegg er myyye lettere å følge når man har noen som "passer på".
Bare et lite tips: bruk måleband og mål nå før du begynner, det er utrolig motiverende :) Mye bedre enn å bare veie :)

Silje sa...

Det er skummelt, men det blir nok bra :)

Akkurat nå har jeg så vondt i lårene at jeg knapt vet hvor jeg skal gjøre av meg! En kollega sier at smertetoppen kommer etter 48 timer, og tanken på at det kan bli verre enn dette, er nesten uutholdelig :p