torsdag 18. juni 2009

Rullende blodårer

Det sa hun i Blodbanken at jeg har, etter at hun slet med å ta blodprøver fra meg.

Jeg ga ikke blod i dag siden dette er første gang, men de tok prøver. Etter lang ventetid og en samtale inne med en lege (hvor hun la inn informasjon på dataen og nevnte ting jeg måtte tenke på før jeg gir blod hver gang), ble jeg plassert i en spesiell blodgiverstol. Legen trykket og trykket og prøvde å finne en blodåre, men slet litt. Jeg vet at den gangen jeg ga i England, måtte de ta fra venstre arm. Men jeg har pittelitt eksem akkurat på innsiden av albuen på den armen, så det gjorde det vanskelig å se. Derfor prøvde hun først på høyre arm, men sa jeg hadde "rullende blodårer". De flyttet altså på seg da hun kom med nålen. Så tilkalte hun hjelp fra eksperten, som ba meg om å klemme fort og raskt på en liten ball, mens hun klappet meg på armen. Hun måtte ogsån prøve noen ganger, men plutselig kom det i strie strømmer, og de fire glassene ble fylt opp på kun sekunder! Som hun sa: "It's all in the wrist!" (og "Jeg forventet ikke at det skulle komme så fort!") :p

Etterpå fikk jeg valget mellom en gave (de hadde alt mulig, fra vinglass til ryggsekker, t-skjorter og mer) eller at de donerer 50,- til en av flere veldedige organisasjoner, som jeg selv kunne velge. Har vel egentlig ikke bruk for noe, så jeg donerte like gjerne pengene (selv om jeg så i ettertid at de hadde noen krydderbokser stående). Jeg skal tilbake i slutten av juli, kanskje jeg får med meg en krydderboks da ;)

Hun målte forresten blodtrykket, som var litt lavere enn da jeg var hos bedriftslegen, så det er jo bra :)

Ingen kommentarer: