tirsdag 21. august 2012

Geocaching

I dag har jeg begynt med noe som heter geocaching (cache uttales som "cash").

Det er ca. 1,7 millioner "skattkister" gjemt rundt om i verden, og så bruker man GPS-en til å finne disse. Jeg lastet ned appen, selv om den kostet 70,-, sånn at det skal bli lettere å fine cachen, finne andre cacher i nærheten o.l.

Jeg hørte om dette for mange år siden, og har hatt lyst til å prøve, men jeg trodde cachene var oppi fjellene, i huttiheita og sånt. Men jeg og Ann Jorunn, som fikk meg til å prøve, har funnet tre stykker i kveld, ikke så langt fra der hun bor :)


Den første cachen vi lette etter, var pitteliten, bare noen cm stor. Det var en magnet inni posen, og så var den festet til et gjerde. Den neste var også liten, mens den tredje var på størrelse med en lunsjboks. Oppi denne lå det små ting som folk hadde lagt oppi (blant annet en slipsnål og en lighter). Oppi hver cache ligger det et ark eller en notisblokk, og så skriver man brukernavnet sitt og datoen.

Dette er en flott måte å se steder man ikke ellers ville besøkt, og rett og slett å komme seg ut av sofaen på! Jeg skulle bare ønske jeg ble dratt med på dette før ferien, sånn at jeg hadde fått med meg dem i Neverdal, Glomfjord, Halsa og rundt der også. Men det får bli en annen gang.


Anita, jeg tror du og Knut ville likt dette :) Jeg ser på kartet at det blant annet er en cache ved Glomfjord kirke. Og de har en Android-app også ;)

Her er en infovideo om geocaching.

Ingen kommentarer: