tirsdag 20. oktober 2009

Skremselspropaganda?

På vei hjem fra Maja i helga så jeg disse plakatene klistret opp på stort sett hver eneste vegg i hele t-banen.



Jeg skjønner folk har bekymringer rundt vaksinen, sånn vil det nok alltid være når en ny vaksine kommer på markedet. Mange argumenterer med at de ikke er i risikogruppen, men som du kan lese her, er 1 av 3 av de som havner i respirator ikke i noen risikogrupper, og da synes jeg det er litt bekymringsverdig at kun 21 prosent sier de vil ta vaksinen. De fleste slipper riktignok billig unna, med bare noen dagers sykdom, men det er jo viktig å hindre at de spres til hele befolkningen.

Rett skal være rett, jeg er litt bekymret selv, men det er fordi jeg generelt sett ikke liker medisiner. Jeg liker ikke engang å ta smertestillende fordi jeg er redd for at kroppen skal bli immun (basert på en artikkel jeg leste for mange år siden om at vi i dag tar så masse medisiner at de rett og slett slutter å virke). Og jeg tilhører faktisk risikogruppen ...

Folk skal få kunne ta sine egne valg, men jeg synes det er temmelig feigt å henge opp slike plakater uten å i det minste tørre å stå for det man sier. (Det er ingen informasjon på plakaten om hvem dette er fra, hvordan man kan kontakte dem eller hvor man kan finne mer informasjon.)

Jeg trodde vi på jobben hadde holdt oss unna svineinfluensaen, men det viser seg at hun ene (sannsynligvis) har hatt det. Hun fikk bare diagnose over telefon og var frisk igjen i løpet av et par dager, men måtte holde seg hjemme en hel uke. Jeg - og resten av jobbfolket - visste ikke noe om dette fordi det ble besluttet å ikke si noe, fordi de ikke ville at folk skulle få lettere panikk. Synes egentlig det var en helt grei avgjørelse. Det var bare tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk vite det, så jeg er nok fortsatt en av svært få som vet det.

10 kommentarer:

Lise Tollefsen Slembe sa...

Her er det ingen konspirasjonsteorier inne i bildet eller snakk om skremselpropaganda med hensyn til realistiske fakta som foreligger over alt på internet og verdens avisene med hensyn til hvor LIVSFARLIG denne GIFT-vaksinen til GlaxoSmitKline er. Jeg vil ROSE mange unge mennesker i Nyhetsspeilet og fredsforkjempere, alle de som hadde en demonstrasjon MOT denne svært helseskadelige og kanskje dødelige influensavaksinen i Oslo den 17. oktober. Og tilsvarende demomstrasjoner skal det bli flere av i den kommende tiden. Vi lar ikke våre myndigheter som selv ikke har myndighet annet enn den de får av WHO -verdens helseorghanisasjon og ondskapens elite i Bilderberg-gruppen få skalte og valte med våre medborgeres liv som de vil. Ihvertfall ikke med våre barn og unge.

SKAMME SEG BØR DENNE REGJERINGEN MED HELSEMYNDIGHETER OG FOLKEHELSEINSITUTT GJØRE SOM FORTIER IHJEL VIKTIGE SANNHETER OM DENNE GIFTVAKSINEN!

Lise Tollefsen Slembe
Lder for Borgerrettighetspartiet (BRP)
og HULK org.
http://www.hulk.no

Lise - Borgerrettighetspartiet (BRP) sa...

Og her noen VIKTIGE linker så folk kan få seen annen sannheten enn den de norske helsemyndigheter hittil har gått ut med!


http://www.myfoxdc.com/dpp/health/101309_woman_disabled_by_flu_shot_reaction_dystonia

http://www.youtube.com/user/millionsbucks#p/f/118/yvGLnL88HGY

http://www.youtube.com/watch?v=PelTWCUmTsU

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=1357&start=301#M4738

http://www.youtube.com/watch?v=qZhtxJjR4sI


Lise Tollefsen Slembe
Leder for Borgerrettightespartiet (BRP)
og HULK org.
http:www.hulk.no

bob sa...

Silje, er det ikke like feigt at avisene bare forteller en side av temaet og latterliggjør alle andre.
Skal ikke alle sammen ha like rett til å gi ut informasjon fra begge sidene ikke bare den ene fra de som tjener stort på vaksinasjoner?

Tror du ikke det er rart at med hver eneste vaksine som disse legemiddel selskapene gir ut så får de lov å avskrive seg ansvaret over bivirkninger?

Er ikke det litt feigt? Sælig når alle andre selskaper som kommer med noen form for produkt må ta ansvaret for bivirkninger/produkter som ikke fungerer?

Hvorfor tror du folk må gå rundt og henge opp slike plakater?
Fordi avisene bare trykker det som er "politisk korekt" og latterliggjør alt annet.

bob sa...

Lise skrev:
"alle de som hadde en demonstrasjon MOT denne svært helseskadelige og kanskje dødelige influensavaksinen i Oslo den 17. oktober. Og tilsvarende demomstrasjoner skal det bli flere av i den kommende tiden."

Denne demonstrasjonen har ikke jeg hørt om. Hvor for man opplysninger om flere kommende demonstrasjoner?

Silje sa...

Bob, det jeg mente var feigt, var å ikke identifisere seg når det er snakk om noe såpass alvorlig - uansett hvilken side av saken man er på (plakatene ser tross alt temmelig offisielle ut).

Men takk til Lise for linker, så kan folk lese mer og gjøre seg opp en mer kvalifisert mening.

bob sa...

Ok i den sammenhengen så er det vel feigt at de som henger opp plakatene ikke gir uttryk for hvem de er.

Men hvordan er set mindre feig at leggemiddle selskapene ikke vil ta ansvar over et eventuelt defekt/helseskadelig produkt?
Også er det få som sier noe negativt om det.. siden det sto i avisa så må det være ok liksom?

Alikavel så er det ikke "plakat hengere" som kommer med informasjonen de bare vidrefører et lite sammendrag av alt infoet som finnes akkurat der dem oppfordrer folk til å lete.
Nemlig i uavhengie informasjonskilder som Lise viser eksempler til.

Kan foresten si at det som fikk meg til å ta det endelig beslutningen for å ikke la barnet vaksineres er ikke alt det som sies imot vaksinsjonen.
Det var selve faktumet at leggemiddel selskapene er ikke trygge nok på sitt eget produket at de kan ta ansvar over eventuel bieffekt/defekt produkt.

Det hjelper ikke meg å stole på dem når de sier "det er helt trygt... men alikavel så kan vi ikke satse på det".

Silje sa...

Først og fremst: Jeg vet ikke nok om verken fordelene eller ulempene til å kunne ta et så sterkt standpunkt som Borgerrettighetspartiet /plakatopphengerne har gjort, så jeg er ikke kvalifisert til en seriøs diskusjon rundt dette.

Men som det står i artikkelen jeg la inn kobling til: «tilsetningen av kvikksølv er mindre enn det man får i seg gjennom den daglige kosten, og skavlen-mengden tilsvarer det man får i seg gjennom en spiseskje olivenolje».

Jeg ser egentlig ikke for meg at legemiddelselskapene tar fullt ansvar for noe av det de produserer. Det er en grunn til at alle reklamene (i alle fall i USA) for medisiner og medisinske produkter avsluttes med en lang opplisting av bieffekter. Selv om de aller fleste kan ha nytte av medisinen, er det alltid noen som vil oppleve bieffekter.

Er det noen som har opplevd bieffekter foreløpig? Noen som har mer informasjon om dette?

bob sa...

Jeg har heller ikke nok medisin/helse kunnskapp til å gi noen anbefalninger men det eneste jeg kan si er å lese alt infoet som er tilgjenglig fra både mediaen og så kalte "konspirasjons teoretikere".

http://www.facebook.com/home.php?ref=home#/group.php?gid=51967159085 <--- Denne facebook gruppen f.eks har masse bra uavhengie informasjons kilder noe av det må tas med en klype salt men masse av det virker veldig... riktig.

Også må du bare trekke din egen konklusjon etter det som føles riktig for deg og ikke la andre folk trekke den konklusjonen for deg.... hverken selskapene, mediaen, regjeringen eller "konspirasjons teoretikere" :P

Silje sa...

Hehe, tusen takk for tips og lenker :)

Så til mine andre 2-3 lesere: sett i gang og les ;)

Anonym sa...

Jeg blir med en gang veldig skeptisk når jeg leser den nederste linja på plakaten: "Søk uavhengig informasjon". Det lyser konspirasjonsteori lang vei.

Hvis de hadde hatt noe å komme med, så hadde de vist til noen kilder for påstandene sine.