lørdag 15. august 2009

Føkk åff, Gunnar!

I det siste har jeg fått flere telefoner fra et ukjent nummer. Pleier ikke å svare, men gjorde det i morges. I bakgrunnen hørte jeg bare en fyr som pustet. Sa hallo to ganger, og la på. Etterpå kom det en melding hvor det bare sto "Hei.". Siden nummeret vistes, sjekket jeg det på nett. Det tilhører Gunnar Helmuth Fossberg, en gammel gubbe fra Mosjøen (født 1943). Fikk blant annet opp denne bloggen da jeg googlet navnet hans. Det er lagt inn 129 (!) kommentarer på blogginnlegget, så og si alle fra kvinner som har opplevd det samme de siste vel tre årene. På denne bloggen er det kommet 50 kommentarer om det samme.

Så, ut fra noen av kommentarene vet jeg at Gunnar er anmeldt for dette og for blotting og kikking. Så og si alle sier at han gir seg med en gang, og han reiser neppe til Oslo for å blotte seg for meg, så da føler jeg meg i det minste trygg. Har ikke tenkt å svare på meldingen, men hvis han ringer eller skriver igjen, er det mulig jeg tar kontakt med politiet. (Mange sier at de er blitt oppfordret av politiet til å anmelde ham.)

Ei annen, som tydeligvis vet hvem han er, sier at familien hans sliter skikkelig med dette. Synes synd på dem!

Snakket forresten med Maria i dag etter at jeg fant de to bloggene, og hun sa noe jeg ikke hadde tenkt på: på de to bloggene er det kommet inn tilsammen 179 kommentarer. Dette er personer som har sjekket nummeret på nett, googlet navnet og deretter lagt inn kommentarer. Tenk på alle dem som ikke gjør det. Da er det sikkert snakk om en diger haug med kvinner som er blitt plaget oppover årene! (Ei kommenterte at han har holdt på i 20 år!)

God lørdagsmorgen ;)

OPPDATERING: Fant denne linken i ene kommentaren.

47 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Denne mannen kan ikke være ikke frisk. For et par år siden sendte han sms til jobbetelefonene til tre damer på jobben min, inkludert meg. Jeg er snart 50, de to andre er ca 40 og 60! Alle fikk samme melding: "Hei og klem". De to andre svarte ikke. Jeg var dum og svarte: "Hei og klem, men hvem er du?" Jeg jobber i skolen og trodde at en elev eller kollega tullet med meg. Svaret hans var: "Mange?" Da luktet jeg lunta og fant både navn, nummer og andre data på nettet. Jeg svarte selvfølgelig ikke på den siste meldingen. Han har tydeligvis holdt på i mange år. Jeg bor i Oslo-området og er ikke redd for en gammal, desperat gris som han (unnskyld uttrykket, men det er det han er), men jeg synes det må være enda verre for unge jenter å få sånne ekle meldinger. Slike menn burde ikke gått løs...
Flott at du skriver om dette og advarer dine medsøstre! Vær obs! Take care!
Stina

Silje sa...

Jeg er veldig glad for at jeg ikke svarte ham. Ut fra kommentarene på de andre to innleggene som jeg la inn link til i innlegget mitt, tar han det sikkert som et slgs grønt lys for å fortsette å trakassere kvinner.

Jeg er heller ikke redd for ham, det virker som om han sender meldinger litt i blinde - alle kvinner duger. Så lenge han holder seg i nord, skal jeg holde meg her i Oslo!

Silje sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hei igjen, Silje!
Jeg ville bare si at grunnen til at jeg kommenterte i bloggen din, var at jeg leste på VG-nett at denne ekle fyren igjen var tatt for å plage jenter. Jeg googla navnet hans og traff tilfeldigvis på bloggen din. Ellers leser jeg sjelden blogger.
Vel, nok en gang: Jeg synes det er FLOTT at du informerer og opplyser om dette og angir fullt navn på mannen. Unge jenter må advares mot slike som han.
Bloggen din er kjempefin. Lykke til videre med alt du holder på med!
Klem fra Stina (lærer i u-skolen)

Anonym sa...

Hei alle sammen-

Har også fått sms fra samme nummer/mann. Jeg fikk sms i dag men også for noen år siden ...

Takk for at du opplyser om dette.

Anonym sa...

haha. dusten sendte sms i dag.

han har nok bynt igjen for fullt!

hele sms-samtalen utartet seg slik.

han: Hei.
jeg:?
han: Klem.
jeg: koz
han:vil du?
jeg: Ca leverpostei
han.ok
han:ønsker du kontakt?
jeg: ja. ekstremt masse.. hils!
han: er du på jobb?
jeg: jobber ikke. er arbeidsledig. det er derfor jeg la på meg 40 kg, men ser du bort fra det og alt håret i ansiktet er jeg ganske søt...
han: send bilde
han: ?
jeg: er du så glad i tjukke hårate damer så er sikkert mordi mer enn villig. hadet.

da ble det faktisk stopp. haha. idiot.

Silje sa...

Hahaha, fantastisk :D

Anonym sa...

Hei,
Flott at dere skriver om denne dusten, slik at flere blir klar over hva det dreier seg om.
Jeg kan opplyse at han ble tiltalt og dømt for SMS-sjikane mot flere jenter den 25. januar 2011, og at deler av straffen ble ubetinget fengsel. Det nytter altså å anmelde, og politiet tar dette seriøst. Da jeg anmeldte ham sommeren 2010, lå det allerede inne 64 anmeldelser.

Vær så snill å anmelde, alle dere som utsettes for ham, slik at han får straffen han fortjener.

Silje sa...

Gud hjelpe meg, så mange? (Og sikkert ikke så mange sammenlignet med hvor mange han har plaget.)

Det er sikkert mange som meg, som ikke svarte på meldingene, og som tenkte at han sikkert bare er harmløs. Men det er ingen unnskyldning for å oppføre seg som han gjør!

Anonym sa...

Hei, jeg ser at det er noen år siden dette innlegget ble skrevet, men må bare si at han slo til igjen i dag. Var en lettelse å finne dette innlegget, slik at en vet hva å forholde seg til. Alle saker jeg finner er gamle saker, men fortsatt en trøst!

Silje

Silje sa...

Dette er bare trist!

Linn sa...

Han har fremdeles ikke gitt seg. Jeg ble oppringt i går og mottok sms i dag. Følte meg plutselig hensatt til en sosialrealistisk film fra 70-tallet, jeg trodde ikke folk drev å ringte hverandre opp og pustet i ørene til hverandre lenger. Han er forhåpentligvis den siste av en utdøende type mannfolk.

Takk for denne bloggen – som gjorde at jeg enkelt kunne svare at jeg visste hvem han var og at jeg ikke ønsket flere meldinger. Bra at internett kan være til hjelp, når politiet ikke kan.

Silje sa...

Egentlig burde han anmeldes (igjen), selv om jeg tviler på at det hjelper.

Marit sa...

Haha, jeg opplevde akkurat det samme. Ringte meg i dag men sa ingenting i telefonen. 3 minutter senere fikk jeg en sms med en smiley. Jeg svarte selvfølgelig ikke :)

Anonym sa...

Han holder nok på den dag i dag, dessverre. Kun anmeldelser og få ham bak lås og slå for godt! Problemet er vel at han aldri fysisk har gjort noe mot noen. Han har kjenninger på østlandet og er der rett som det er. Han er kjent for å kikke inn vinduer her i Mosjøen mens han sender sms til vedkommende, og slik vet han f.eks hva folk har på seg. Han følger også etter unge jenter med bilen. Skikkelig creepy!

Silje sa...

Uff, kan ikke forestille meg hvordan det er å oppleve noe sånt. Det er ille nok å få telefoner og meldinger når man ikke bor i nærheten av fyren, men å vite at han kan komme og kikke inn vinduet ditt eller følge etter deg ... det er forferdelig.

Mange blir fratatt sertifikatet for livet, så kanskje han burde miste telefonprivilegier resten av livet?!

Anonym sa...

Jeg fikk det i dag. Takk for at du skrev denne posten så jeg fikk litt informasjon. Kjempeubehagelig.

Silje sa...

Bare hyggelig ... i den forstand man kan si det i en slik situasjon.

Anonym sa...

Hei,
Jeg fikk tlf og sms i dag. Takk for at du skrev dette blogginnlegget slik at jeg vet hva dette er for en ekkel fyr. Kommer selvsagt ikke til å svare. Utrolig ekkelt og ubehagelig!
Godt å vite at han bor nordover !

Anonym sa...

Har også fått telefoner og meldinger fra han.. Skikkelig ekkelt!

Anonym sa...

Han ringte og sendte meg sms i dag. Takk for denne bloggen som viser hvor ekkel han er. Jeg lurer på om jeg skal anmelde han.

Silje sa...

Jeg tenkte at det virket så voldsomt å anmelde da han drev og kontaktet meg. Men jeg mener det så absolutt ikke skader.

Jeg er usikker på hva som kan gjøres når han «bare» ringer, og ikke faktisk tar fysisk kontakt ... Men det kan sikkert politiet svare på.

Anonym sa...

Hei, fikk telefon idag og noen sekunder deretter sms, men heldigvis svarte jeg ikke. Så skjekket jeg ut nr og fant bloggen din. Tusen takk for opplyningen :)

Silje sa...

Siljes opplysning - at your service :)

Anonym sa...

Jeg kan bare føye meg inn i rekken av dem som takker for at du skrev et blogginnlegg om denne personen. Sparte meg mye tid da jeg googlet ham. Ser ut som han fremdeles har triste dager og søker kontakt med ukjente kvinner da også jeg har begynt å få oppringninger og meldinger. Her leveres politianmeldelse dersom det vedvarer.
Igjen, takk for blogginnlegg!
Linn

Silje sa...

All ære til deg om du faktisk gjør det! :)

Anonym sa...

Hei, takk for dette innlegget! Tidlig i dag ble jeg oppringt fra skjult nummer. Masse pesing i andre enden, så jeg lurte jo på om det var noen som var i trøbbel, men etter noen sekunder med "Hallloooooo?!" fra min side uten svar la jeg på. Ca tre kvarter senere tikket det inn meldinger som:
"Hei"
"Vil du ta en kaffe på Bristol i kveld?"
"jeg liker deg"
"Du er søt."
Men han ville ikke svare på hvem han var. Så da googlet jeg nummer og fant til slutt frem til dette innlegget og VG-artikkel. Når er det innafor å anmelde - når regnes det som seksuell sjikane?

Silje sa...

Jeg vet ikke hva som teknisk sett regnes som seksuell sjikane, og hver for seg virker kanskje ikke tilnærmelsene hans så "farlige". Men når man ser hvor mange dette skjer med, er det jo ekstremt ille.

Jeg anmeldte som sagt ikke, men synes det er flott at flere gjør det. Selv om jeg synes forferdelig synd på familien hans ...

Katie sa...

Hei,

Sorry for speaking English but my Norwegian is pretty bad.

I received a phone call from an unknown number this morning at 9am. I heard some breathing and then a man whisper "Jeg elsker deg". I figured it was just a general creeper and got on with my day. Then at 20.30 this evening, a text just saying "Hei." I googled the number, found the name Gunnar Fossberg and then these articles.

Tomorrow I'm going to report this to the police in Mosjøen. Being from Britain, I'm used to creepers so it doesn't freak me. But I just thought I'd comment in case anybody else is experiencing the same thing. Don't let it get you down :)

Silje sa...

Hi, Katie

Thanks for telling - and doing something about this problem. It's so sad he's still at it!

Sandra sa...

Og i dag ringte han meg.. skal si han er ivrig som holder på, år etter år.

Anna sa...

Takk for denne bloggposten, Silje! Fikk telefon og sms idag. Fint å raskt finne ut av hvem det er og hva som er greia. Utrolig trist historie.

Anonym sa...

Hei!

Det virker som han fremdeles holder på.. Han ringte idag fra skjult nr, senere fikk jeg sms med "Hei og klem". Skjønte etterhvert at det var noe som ikke stemte. Takk for at du informerer.

Anonym sa...

Han holder fortsatt på. I dag ringte det først fra ukjent nummer hvor jeg hørte at noen hvisket "du er så søt, ok". Ett par minutter senere fikk jeg en sms.
Takk for denne bloggposten og informasjon!
Trist historie.

Unknown sa...

Ringte meg i dag med sjult nr. Deretter sende melding.
Jeg svarte ikke.

Anonym sa...

Hei! I dag ringte samme person meg med skjult nummer, så fikk jeg en melding. Svarte heller ikke, og har sagt fra til politiet. Takk for at du opplyser om dette!

Kristine sa...

Denne fyren ringe meg i dag tidlig. Jeg sendte straks et tips til politiet og spurte hva de rådet meg til å gjøre. Jeg kommer til å anmelde han dersom han tar kontakt igjen. Anbefaler alle å gjøre det samme.

Anonym sa...

Han har ringt meg også og sendt sms. Nummeret er 90934369. Pass dere alle sammen.

Anonym sa...

Har fått flere telefoner fra "skjult nr" de siste dagene. Tar ikke disse av erfaring! Men nå tikket det jammen inn spørsmål om lunsj på Bristol. Han går nå under navnet "Geir". Han har kontaktet flere i kollektivet som alle er jenter. Han har reservert seg mot at man kan spore nr i telefonkataloger på nett, men et enkelt Google-søk gjorde meg klokere. Så, takk for blogginnlegget!

Anonym sa...

Takk for opplysninger. Fikk telefon fra skult ID, etterfulgt av "Hei :-)" meldingen. "Heldigvis" er dette bare en syk man i nord og jeg behøver ikke svette noe mer over det.

Anonym sa...

Prosedyren hans er som følger:

1. Ringer fra skjult ID
2. Puster svakt i røret
3. Sier "Du er så søt, okay"
4. Sier "Eg elsker deg"
5. Sms nr 1: Hei.:-)
6. Sms nr 2: Kan du spise med meg på Brictol? Geir.:-)

Unknown sa...

Kontakta me for et par daga si.svart idag me å kall han en jævla pervo, plaga me for tjue år si!!sa t han at e ha fortalt et par psykoer om at han har kontakta me igjen. Ikke bare ungjenter han plag

Anonym sa...

Takk for at du skrev dette innlegget. Jeg ble oppringt av han i dag, etterfulgt av sms. Et kort googlesøk fikk meg hit, og det sparte meg mye. Takk for at du delte!
Det er så klart en trist historie, og jeg syns synd på både han og familien.

Anonym sa...

Samme skjedde meg i dag. Mulig det er han som også har tatt kontaktet på Skype med film av han selv i "aktivitet". Hva gjør jeg. Ikke noen vits å anmelde det. Tror neppe politiet tar det alvorlig.

Silje sa...

Å fysj, så ekkelt, uansett hvem det er! Jeg bruker ikke Skype, men skjer det igjen, er det kanskje mulig å f.eks. ta skjermbilder og samle inn info om vedkommende, og ta det med til politiet? Jeg vet ikke om det hjelper, men kanskje politiet bryr seg hvis mange nok anmelder ham?

Anonym sa...

Fikk i dag den 6 meldingen med "Hei :-)" siden 2015, kommer et par ganger i året. I dag har han også ringt meg fra ukjent nummer, men jeg tar aldri telefonen når jeg ikke vet hvem som ringer. Jeg har heldigvis aldri svart, lært etter å ha fått meldinger av den såkalte trusemannen.. Har nå blokkert han på iPhone'n, men lurer på om det er noe vits å anmelde når jeg aldri har snakket med han? Egentlig var jeg ikke så bekymret, men når jeg leser på nettet at han tydeligvis er mye på Østlandet og følger etter folk osv blir man jo litt redd...

Unknown sa...

Jeg fikk samme meldinger i dag, googlet han og kom inn hit. Herregud for en syk mann!