søndag 9. august 2009

Fin-fin helg ... omtrent

Har hatt en herlig helg i Stjørdal sammen med masse venner. Tok toget oppover på torsdag, og skulle være i Stjørdal litt før ti, men toget til Trondheim var litt forsinket, så jeg måtte vente nesten to timer på neste! Orka ikke sitte på togstasjonen og vente, så jeg dro opp til Maria og co. Snille-Maria betalte ene taxituren :)

På lørdag dro vi inn til Trondheim, og jeg møtte Maria, snuppene og mamma. Vi dro bort på Marinen, og hadde en nydelig dag der. Jeg lekte masse med ungene, og det var virkelig en av de fineste dagene jeg har hatt i sommer!

På kvelden ble vi 13-14 stykker på innflyttingsfesten. Jeg pleier å få intenst banking i hodet hvis jeg drikker i varmen, og dagens varmeste temperaturer var visstnok å finne i Trondheim. Recipe for disaster, sier nå jeg. Men det gikk utrolig nok bra, helt til i ett-tiden. Da spilte vi Mafia, et spill som innebærer at man må sitte med øynene lukket en stund. Da jeg gjorde det, kjente jeg at det banket skikkelig, så jeg byttet til vann. Må ha presset i meg et par liter vann innen jeg la meg i 3.30-tiden, men jeg kan love deg jeg fikk uttelling for det i dag da jeg våknet. Var ikke aning til hodepine eller kvalme å spore :)

Jeg dro tilbake til Oslo i to-tiden i dag, og turen gikk fint - nesten helt hjem. Jeg satte meg i spisevogna for å ta en kaffe og lese (liker ikke å sitte ved siden av folk på toget). Det var to stoler ved siden av hverandre som er vendt mot vinduet, og så er det et lite bord mellom stolene. Satt der i time etter time, og da vi var halvannen time fra Oslo, kom det en eldre (stinkende) fyr og satte seg ved siden av meg. Hun fra disken kom bort med en flaske vin til ham, og etter en stund prikket han meg i skulderen. Jeg tok ut øreproppene, og da sa han til meg at spisevognen var for folk som skulle spise, så med mindre jeg hadde tenkt å bestille noe, kunne jeg bare gå og sette meg i en annen avdeling!

I løpet av de siste ti årene har jeg sittet uttallige timer på tog, og jeg sitter veldig ofte i spisevognen og leser. Er det én ting jeg har lagt merke til, er det at folk vanligvis sitter der for å skravle eller å lese - spesielt i de stolene hvor jeg satt, som er litt unna selve serveringsområdet. Jeg svarte at jeg tror det var greit for personalet at folk sitter selv om de ikke spiser. Da snøftet han høylydt. Så begynte han å flytte føttene mer og mer mot min side, og tråkket meg på tærne gang etter gang. De første par gangene trodde jeg bare han strakk på seg, og kom borti meg, men det ble det jo snart tydelig at ikke var saken ... Kjente jeg begynte å bli skikkelig irritert, men orket ikke å flytte på meg når han oppførte seg sånn. Da han skjønte at jeg ikke hadde tenkt å flytte meg, skjøv han vinflasken sin helt bort til min side av bordet for å gjøre det klart at han fortjente denne plassen mer enn meg! Jeg leste bare videre. Men så kom hun fra disken bort med en tallerken mat til ham. Jeg så han sa noe til henne på en skikkelig sur måte, men hørte ikke hva pga. musikken. Men det var helt tydelig at han klagde på at jeg satt der uten å spise, og jeg så på surtrynet hans at hun sannsynligvis prøvde å forklare at jeg bare kunne sitte der.

Men da fikk jeg faktisk nok, rev til meg vesken - orka ikke pakke ned mobilen, iPod-en eller boka, bare tok alt i hendene og gikk. Så at de som satt i de to stolene på andre siden glodde skikkelig på den gamle dritten.

Siden jeg hadde sittet der i mange timer, hadde noen tatt plassen min, og jeg hadde ikke hjerte til å be henne flytte seg. Toget var i tillegg fullt, så jeg endte opp, som flere andre, med å sitte i trappa, mellom to digre ryggsekker! Ikke før vi kom til Gardermoen, hvor mange gikk av, fikk jeg satt meg i en stol igjen.

Faen, kjenner jeg blir skikkelig irritert bare av å skrive dette - han trampet meg faktisk på tærne, hvem - som er over fem år - gjør sånt???

Hvis det er ting som irriterer meg, får jeg av og til skikkelig energi av det, så jeg gikk dritfort bort til t-banen og deretter fra t-banen og hjem, så da jeg endelig kom meg hjem, var jeg ganske svett ... kanskje jeg skal la folk irritere meg oftere? :p

7 kommentarer:

Dadda sa...

Hvordan greier du alltid å tiltrekke deg sånne figurer.....? Haha haha =)

Silje sa...

Skulle ønske jeg visste det sånn at jeg kan holde meg langt unna dem!

Anita sa...

Silje i ett nøtteskall :P

Dadda sa...

Ja - jeg får bare si..... Gratulerer med nok en figur....

Dadda sa...

Gunnar, altså... =))

Silje sa...

Ain't I the lucky one?

Dadda sa...

You lucky B.