tirsdag 22. februar 2011

Dagens eventyr

Det var en gang en jente som het Silje. Hun skulle til frisøren kl. 10, og møtte opp 9.55. Der ble hun møtt av en låst dør og en fyr med yo yo-look som spurte «Can I help you?». Herr Yo Yo arbeidet visst i frisørsalongen.

Kl. 10 kom ei eldre østeuropeisk dame med bleika hår og enorme pupper og låste opp salongen. Hun snakket heller ikke så mye norsk. Silje satte seg i sofaen og ventet. Etter en stund spurte Yo Yo «Hva heter du?». «Silje», svarte jenta. «Hva er det andre navnet?», spurte han. «Andersen», svarte hun. Yo Yo så med forundring opp og ned og opp og ned i avtaleboka. Da gikk Silje bort til ham, og kunne øyeblikkelig peke på navnet sitt, som var oppført kl. ti. Innen nå var hun begynt å tvile på frisørenes ferdigheter, men hun hadde allerede forhåndsbetalt for timen via Groupon.no.

Etter en stund til ble Silje ført bort til vaskeservanten, hvor Booby vasket håret hennes. Bak nakken fikk hun en liten håndduk som var full av hull. Til å tørke håret fikk hun en utvasket håndduk som var full av hårfargingsflekker. På en hylle rett ved siden av lå det digre stabler med håndduker, alle i like begredelig tilstand.

Etter hårvasken ble Silje ført bort til frisørstolen. Booby spurte hvordan Silje ville ha håret («Langt foran og kort bak», forklarte Silje) og gikk til verks med saksa. Det hele minnet litt om hvordan det ville sett ut hvis en kirurg hadde skulle operert med øks og saks. Hun klippet foran, men ikke så mye bak, sånn at Silje – som innen nå gråt inni seg – måtte fortelle at hun måtte klippe mer bak. Samtidig som hun klippet, fulgte Booby intenst med på det som foregikk et annet sted i salongen. Det viste seg at hun prøvde å holde oppsikt med en lærling som skulle farge håret på en kunde, men ikke hadde peiling på hva han drev med, og prøvde frenetisk å lære ham opp ved å hviske og snakke med fingrene. Silje priset seg lykkelig for at hun i det minste ikke skulle farge håret.

Booby begynte å gjøre seg ferdig, og hadde masse skum i håret. Håret så ikke særlig bra ut, og det ble ikke akkurat bedre av at Booby begynte å tupere håret! Hun avsluttet med to runder med hårspray, som havnet både i håret og i øynene, og Silje så ut som om hun kom fra 60-tallet. Hun smilte blekt og sa at det så bra ut, men skyndte seg mot døra for å komme seg ut. «Vent litt!», ropte Booby etter henne. Silje kunne ikke skjønne hva det var nå – hun hadde jo gitt fra seg kupongen, og ville bare komme seg ut derfra. «Her er et klippekort », smilte Booby. «Når du har fem klipp, er den sjette hårklippen gratis». Silje tok imot kortet og skyndte seg tilbake på jobb, hvor hun gikk rett på badet og fant fram en hårbørste og et hårstrikk og takket høyere makter for at hår vokser ut igjen.

Snipp, snapp, snute, så er eventyret ute.

2 kommentarer:

Anita sa...

Haha, nå ler jeg høyt her jeg sitter!! Ikke fordi du fikk en dårlig hårklipp, men fordi jeg ser hele hisorien for meg!
Håper ikke det ble så ille som jeg ser for meg, og som du sier så vokser jo hår ut igjen :)

Silje sa...

Kanskje jeg også ler av det en dag, men den dagen ligger nok litt fram i tid :p Har prøvd å fikse på håret, men jeg får ikke til. Og det verste er at jeg får ikke alt i strikk heller, så jeg kan ikke skjule det så godt. Bra det fortsatt er luevær i stund framover ;)