lørdag 27. september 2014

San Francisco, Las Vegas og Grand Canyon

Jeg tror jeg må se gjennom bildene mens jeg skriver, sånn at jeg husker hva vi har gjort :p

Etter ti overraskende korte timer på flyet og en liten bomtur med den lokale T-banen, var vi endelig i Berkley, hvor vi skulle bo den første uka (vel 20 minutter med tog fra San Francisco sentrum). Patricia møtte oss på T-banestasjonen og fulgte oss til hotellet, hvor vi ble sittende og skravle en god stund.

Tirsdag morgen måtte vi tidlig opp for å rekke bussen til Muir Woods, en nydelig skog under en time nord for SF. Vi fikk bare 90 minutter der, men skulle gjerne hatt minst en time til. Resten av dagen gikk til shoppnig, og deretter middag med Patricia.

Onsdag måtte vi tidlig opp igjen, for å rekke båten til Alcatraz. Vi tok en guidet tur på øya, og lærte masse om fulgle- og plantelivet der. Guiden var skikkelig flink, og flettet inn litt annen informasjon, som at indianere okkuperte øya i 19 måneder for å kjempe for bedre forhold og lovfestet tilbakeføring av land. Vi tok også en audio-tur (vet ikke hva det heter på norsk, men man får en guide på lydbånd, og kan sette på pause når man vil) for sele fengslet. Det var temmelig interessant! En tidligere innsatt har skrevet bok, så jeg fikk den signert. Det er sikkert ikke en bok jeg ville kjøpt ellers, men det er jo morsomt når man får hilst på forfatteren. Jeg har ikke lest den ennå, så jeg vet ikke hva han satt inne for ...

Da vi kom tilbake til SF, dro vi til Musée Mécanique, etter anbefaling fra Sonja. Der har de ca. 200 maskiner, fra 1800-tallet, vil jeg tro, og helt til 90-tallet, hvor man putter på penger og f.eks. ser dukker danse, får målt hvor sexy man er (jeg fikk Flat tire på den ene maskinen og Hot stuff på den andre :p). Jeg tror kanskje Maja kjedet seg litt, men jeg og Patricia hadde det veldig gøy ;)

Etter lunsj/middag midt i turistgryta og kaffeis rett i nærheten, tok vi turen opp de berømte bratte San Francisco-bakkene. Kjente det i leggene, men det gikk ganske greit siden vi ikke stresset. Fikk den utsikten over byen, så det var verdt turen :)

Dro tilbake til Berkley, og til Hotsy Totsy, Patricias favorittbar. Vi ble sittende og prate med to kokker, de var så morsomme og trivelige. Jeg og Maja var skikkelig trøtte, så vi var glade da vi endelig kom oss hjem ;)

Torsdag fikk vi endelig sove ut! Maja dro til sentrum og jeg til et senter utenfor sentrum for å handle på Avenue, en butikk som selger store størrelser. Måtte blant annet hamstre BH-er siden de fleste mine begynner å bli for store. Etterpå møttes vi omtrent i midten, og spiste meksikansk mat på et sted som han ene kokken fra kvelden før hadde anbefalt. Det så ikke særlig hygienisk ut, og Maja mente det ville blitt stengt på dagen i Oslo :p Men maten var god, og det var fullt av lokale folk der, og vi ble ikke syke ;)

Kom oss hjem, dusjet og slappet av pittelitt før det bar ut igjen. Vi skulle møte Patricia og vennene hennes på en bar. Etter en drink eller to og en tur opp på taket for å se SF by night, dro vi til en annen, liten bar, hvor alt var i 20-tallsstil, og han bak baren hørtes ut som en gammel film. Drinken var dritgod, men jeg husker ikke hva den heter!

Fredag kom Patricia og hentet os, og så kjørte vi til Twin Peaks, to toppet midt i sentrum. Der fikk vi endelig sett den berømte tåka, og dermed ikke panoramautsikt over byen. Derfra dro vi til stranda, hvor vi bare ruslet rundt og så på livet - og det var flere fulger enn mennesker der! Etter en kjapp lunsj på en lokal sjappe og en tur til stallen for å hilse på hesten som Patricia steller, kjørte vi opp Oakland hills og videre til Berkley hills. Vi hadde fortsatt tåke, ellers hadde vi fått sett en visstnok fantastisk utsikt. Men det var uansett nydelig der oppe, og jeg var i godt selskap, så jeg klager ikke! Deretter ble det omvisning på universitetet, hvor Patricia jobber, og så mat og drikke på et skikkelig koselig utested, hvor det var folk i alle aldre.

Lørdag dro vi og mannen til Patricia til Napa valley, på vinsmaking på en lokal vingård (og dem var det mange av!), før vi kjørte videre til Sonoma racetrack for å se på sykkelracing. Patricia og Andy elsker motorsykler, og jeg synes det var morsomt å være med på noe jeg ikke ville fått med meg ellers. Vi hadde handlet ost og kjeks o.l. før vi dro, så da ble det piknik noen meter unna banen :p Vi sneglet oss gjennom trafikken tilbake til byen, hvor vi fikk sett solnedgangen fra høyt oppi en eller annen ås. De kjørte oss tilbake til hotellet, hvor vi drakk opp vinen som var igjen etter lunsjen, og Patricia og Andy tok med seg koffertene våre slik at jeg og Maja kunne reise til Las Vegas med kun håndbagasje.

Las Vegas, Las Vegas, Las Vegas ... hva kan jeg si, annet enn at jeg aldri vil tilbake? Men ikke si det til Sonja ;) Vi tok fly tidlig søndag morgen, og ble møtt av spilleautomater på flyplassen. I selve byen var det stappfullt av folk, glitter, lys, designerbutikker, falske pupper, turister og overdådige ting. Vi måtte vente noen timer før rommet var klart, men da vi endelig kom inn, fikk vi i det minste en heftig utsikt, siden Sonja og Tormod betalte for oppgradering til fonteneutsikt. Maja sa at den utsikta var det eneste som reddet oppholdet :p

Vi spiste middag på Nobu og så Cirque du Soleil-showet Mystere om kvelden, så det veide jo litt opp ;)

Mandag morgen måtte vi opp kl. 5.15, for bussen hentet oss kl. 6. Den kjørte ikke rett til Grand Canyon, men til et slags oppsamlingssenter hvor flere andre passasjerer også ble dumpet. Så ble vi delt opp etter hvilken tur vi skulle ta, fikk armbånd, akkurat tid nok til å kjøpte mat og kaffe og så var vi på vei til GC. Turen var lang, og vi stoppet ved Hoover-demningen, et eller annet sted hvor vi kunne strekke på føttene, spise og tisse, så på National Geographic visito center, hvor vi så en IMAX-film om GC, før vi endelig kom fram til det første stoppet, hvor vi fikk en time. For en utsikt! Det var verdt alle timene i buss! (Bussturen var for så vidt ganske underholdende, for sjåføren var en eldre latinamerikansk mann med tjukk aksent som vitset hele veien.) Så ble vi kjørt videre til et nytt stopp, og fikk en time der også, før vi måtte tilbake. Jeg skulle gjerne hatt et par timer til med den utsikta, men med tanke på at det var ettermiddag og vi hadde en lang hjemtur, var det nok like greit å komme seg av gårde. Vi skulle være tilbake ca. 21.30, men klokka var 23.50 før vi var framme ved hotellet. Hadde det ikke vært for at de andre som også skulle av der, ba sjåføren om å slippe oss av ved fontena i stedet for nede i garasjen, hadde vi ikke fått med oss dagens siste fonteneshow. Det er bra vi fikk sett det flere ganger dagen før!

Tirsdag ruslet vi rundt i butikkene i senteret rett ved hotellet, før vi dro tilbake til flyplassen. Å komme tilbake til SF, var nesten som å komme hjem igjen :p Vi lå på et hotell i et shady område i sentrum siste natta. Etter å ha sjekket inn, dro vi på siste-liten-shopping, før Patricia kom med koffertene våre. Og vips, så var det leggetid igjen.

Patricia hadde nok en gang tatt seg fri fra jobben for å henge med oss, så vi fikk onsdag formiddag med henne. Vi skulle ta den berømte trikken (cable car) fra sentrum til Fisherman's wharf, men vi måtte vente inntil halvannen time i kø, så vi gikk heller dit - opp og ned de der bakkene nok en gang ;) Vi ruslet rundt på brygga, så på sjøløvene, turistshoppet litt og tok cable car tilbake til sentrum. Vi sto nesten fremst i køen, og fikk dermed sitte på benkene ut mot gata, ikke inne i vogna. Dermed fikk vi hengt ut av trikken og tatt skikkelige turistbilder.

Patricia måtte tilbake på jobb, og vi dro til flyplassen, en time eller to før vi hadde trengt. Like greit, vi hadde ikke noe mer å gjøre i byen.

Været kunne ikke vært bedre mens vi var der. San Francisco har et ganske spesielt klima, med masse tåke og regn, og det er mye kaldere der enn ellers i California. Men vi hadde 20+ grader hver dag, og kun kanskje 10-15 minutter yr den siste kvelden. Ok, det kunne vært bedre, for det var ganske fuktig i lufta, og jeg foretrekker tørrere luft. Men jeg klager så absolutt ikke!

Bilder ligger her :)

4 kommentarer:

Anita sa...

Super oppdatering, føler alltid at jeg nesten har vært med på tur etter at du har blogget :)
Dere har fått opplevd utrolig mye på de dagene dere har vært der - som vanlig!

Silje sa...

Det er bra å høre, det kan jo bli litt lange reiseoppdateringer, og sikkert ikke like spennende når man ikke har vært med.

Kanskje vi skulle tatt oss en miniferie sammen en gang? :) Tror du ville trivdes på tur med meg og Maja.

Anita sa...

Oj, ikke sett denne før nå! Ja, jeg kunne absolutt tenke meg å være med dere på tur, det tror jeg hadde vært veldig koselig :) Må bare ha litt god tid på å planlegge!

Silje sa...

Island, kanskje ... Jeg vil definitivt tilbake :D